KONCEPT ZATIM BEZ KOREKTUR
K napsání následujícího příspěvku mě inspirovalo, když jsem minulý rok na podzim chodil za svým švagrem do Motolské nemocnice, kde se dával dohromady po těžkém úrazu páteře. Protože ho tam navštěvovala rodina a přátelé a návštěvy byly vždy dlouhé, šel jsem se občas někam zašít, abych měl při mém pracovním vytížení i chvilku sám pro sebe. V útrobách nemocnice jsem k tomu objevil vhodné místo, tzv. prostor ticha. Nikdo tam nikdy nebyl a byl tam klid, člověk si tam mohl nerušeně číst nebo relaxovat. Hned u vstupu bylo k dispozici několik výtisků Nového Zákona. Začetl jsem se i do něj, ale po pár stránkách jsem toho musel nechat. Ne, že by se to dobře nečetlo, ale šlo o to, že mě začalo rozčilovat, když jsem viděl značné rozpory mezi tím, jak se církev a zbožní lidé chovají, a tím co bylo psáno v knize.
Určitě mi nepřísluší vykládat písmo svaté, ale některé věci se prostě jinak vyložit nedají. Není divu, že křesťanství je snad jediné náboženství, ke kterému v průběhu historie vzniklo tolik heretických názorů, tolik rozkolů církve. Prakticky jsem přestal číst, když jsem se dostal v evangeliu podle Matouše v 6. kapitole k odstavci 5 (moc daleko jsem se nedostal, je to skoro na začátku). Praví se tam "A když se modlíte, nebuďte jako pokrytci: ti se s oblibou modlí v synagógách a na nárožích, aby byli lidem na očích". Pokud tedy Ježíš nechtěl, aby se lidi modlili veřejně, ale tajně doma ve svém pokojíku (Matouš 6:6), proč tedy po lidech církev chce, aby se scházeli a modlili v kostelech, proč je k tomu každou neděli nutí a říká, že je to povinnost každého křesťana.
Vysvětlení je dle mého názoru prosté: jak jinak by církev získala kontrolu nad věřícími. Jak jinak by jim kněží mohli sdělit své názory na to, jak se mají lidé chovat. Párkrát v kostele jsem byl a vždy to pro mě bylo takové, že jsem měl pocit, že se mnou někdo snaží manipulovat, někdo, kdo se zaštiťuje Bohem, hrozí jeho velikostí, a říká nám co máme dělat, přitom vytváří dojem, že to jak se máme chovat je morálně správné.
Jediné, co je pro mě morálně správné je respekt k lidem, k jejich právu na život a vlastnímu názor. Křesťansví se ale v minulosti (i současnosti) vyznačovalo značným disrespektem vůči lidskému životu. Vezměme si například křížové výpravy (ve jménu Krista pobíjení jinověrců) nebo názor na homosexuální chování. Když nás Bůh stvořil k obrazu svému, proč tedy některé lidi vybavil tím, že se jim líbí osoby stejného pohlaví, a proč by je za to měla církev odsuzovat? Vysvětlení je jednoduché, homosexuálové jsou podle nich hrozbou pro koncept tradiční rodiny, který zajišťuje rozmnožováné lidského druhu, a tudíž nových rekrutů do řad věřících, tedy těch, se kterými se dá manipulovat, pokud chodí pravidelně do kostela se nechávat naočkovavat kněžími.
Abych se ale vrátil na začátek a onen prostor ticha v nemocnici. Nemocnice rozhodně nejsou radostná místa. Hodně lidí, kteří trpí něčím vážným, a rodiny, které se bojí o své blízké. Připadá mi více než neetické v nemocnicích nabízet bohoslužby apod., protože v tu dobu jsou nejzranitelnější a nejsnáze se dají zmanipulovat k víře v Boha. Další rekrutní místo jsou věznice, kde též panuje neutěšená situace. Případů, kdy lidé "našli Boha" po té, co jim umřel někdo blízký je hodně. Křesťanství se i přiživuje na různých zádušních mší. I když Václav Havel nebyl věřící katolík, přesto se jeho pohřeb konal v Katedrále svatého Víta, přičemž hlavní řeč měl pražský arcibiskup Dominik Duka. Nevím, jestli by s tímhle Havel souhlasil, ale já bych rozhodně nechtěl mít pohřeb v kostele. Nebo když se konal smuteční obřad na Staroměstském náměstí za tři české hokejové reprezentanty, kteří přišli o život při leteckém neštěstí v Jaroslavli.
Pokud přijmu myšlenku, že se církev přiživuje na špatných událostech a nabízí lidem utěchu v nejhorších chvílích, čímž si z lidí dělá své následovníky, pak mi z toho vychází hodně smutný závěr. Proč by měla mít církev zájem na tom, aby se lidé měli dobře, když lidé, kterým nic neschází obecně nemají potřebu chodit do kostela a přispívat na chod církve. Když to řeknu blbě, tak je v nejlepším zájmu církve, aby se lidé měli co nejhůře. Útěcha, kterou pak nabídnou, musí být ale pouze v takové míře, aby bylo zajištěno, že lidé zůstanou věrni Bohu. Zázrak čekat nelze.
Připomíná mi to jinou ideologie, a tou je komunismus. V Rusku roku 1917 byl jako v první zemi nastolen nový režim. V zemi, kde lidé trpěli hladomorem a dlouhotrvajícím válečným konfliktem, řekl Lenin svým spolupracovníkům, že čím hůře bude lidem, tím větší podporu budou komunisté mít. Stejně se pak chovali komunisté v Německu za hospodářské krize před druhou světovou válkou, která nejvíce zasáhla právě Německo. Ač se politické strany snažili z krize hospodářství dostat, komunisté měli opačný zájem. Čím hlubší dopad na lidi, tím větší podpora komunismu a jejich populistické rétorice. Nepočítali ale, že volby vyhrají jiní populisté, a to nacisté.
Moje kritika nebyla přímo mířená na víru v Boha, ale na to, že skrz víru mohou probíhat různé manipulace s lidmi. Ty se děly v minulosti, a dějí se i dnes. V novinách psali, že se do Česka chystá Benny Hinn, parazit na křesťanské víře lidí. Zkuste si najít některé videa z jeho vystoupení, ať víte, o čem mluvím...